PRAWA I OBOWIĄZKI PACJENTA
PACJENT MA PRAWO DO:
1) świadczeń zdrowotnych odpowiadających wymaganiom aktualnej wiedzy medycznej, a w sytuacji ograniczonych możliwości udzielenia odpowiednich świadczeń zdrowotnych, do przejrzystej, obiektywnej, opartej na kryteriach medycznych, procedury ustalającej kolejność dostępu do tych świadczeń,
2) informacji o swoim stanie zdrowia,
3) zgłaszania działań niepożądanych produktów leczniczych osobom wykonującym zawód medyczny, Prezesowi Urzędu Rejestracji Produktów Leczniczych, Wyrobów Medycznych i Produktów Biobójczych lub podmiotowi odpowiedzialnemu za wprowadzenie produktu leczniczego do obrotu,
4) zachowania w tajemnicy przez osoby wykonujące zawód medyczny, w tym udzielające mu świadczeń zdrowotnych, informacji z nim związanych, a uzyskanych w związku z wykonywaniem zawodu medycznego,
5) wyrażenia zgody na udzielenie określonych świadczeń zdrowotnych lub odmowy takiej zgody, po uzyskaniu informacji o swoim stanie zdrowia,
6) do poszanowania intymności i godności, w szczególności w czasie udzielania mu świadczeń zdrowotnych,
7) dostępu do dokumentacji medycznej dotyczącej jego stanu zdrowia oraz udzielonych mu świadczeń zdrowotnych,
8) leczenia bólu,
9) zgłoszenia sprzeciwu wobec opinii albo orzeczenia lekarza,
10) poszanowania życia prywatnego i rodzinnego, w tym:
a) pacjent podmiotu leczniczego udzielającego stacjonarnych i całodobowych świadczeń zdrowotnych ma prawo do kontaktu osobistego, telefonicznego lub korespondencyjnego z innymi osobami, przy czym pacjent ponosi koszty realizacji tego prawa, jeżeli jego realizacja skutkuje kosztami poniesionymi przez Szpital,
b) odmowy kontaktu z osobami, o których mowa w lit. a),
c) dodatkowej opieki pielęgnacyjnej.
11) pacjent hospitalizowany ma prawo do opieki duszpasterskiej – koszty realizacji tego prawa ponosi Szpital, chyba że przepisy stanowią inaczej,
12) pacjent hospitalizowany ma prawo do przechowywania rzeczy wartościowych w depozycie.
PACJENT PRZEBYWAJĄCY W SZPITALU POWINIEN W SZCZEGÓLNOŚCI:
1) przestrzegać higieny osobistej oraz utrzymywać porządek i właściwy stan sanitarny swojego otoczenia,
2) nie zakłócać spokoju innym chorym,
3) stosować się do ustalonego porządku pracy w oddziale, poradniach, pracowniach diagnostycznych i izbie przyjęć,
4) w czasie ciszy nocnej, która obowiązuje od godziny 22:00 do 6:00 przebywać
w sali chorych,
5) poinformować pielęgniarkę dyżurną lub lekarza oddziału o potrzebie wyjścia poza oddział i celu oddalenia,
6) stosować się do zaleceń personelu medycznego i współpracować z personelem medycznym w wykonywaniu czynności zmierzających do poprawy stanu zdrowia,
7) zaniechać przyjmowania jakichkolwiek leków bez wiedzy i zgody lekarza prowadzącego,
8) będąc na diecie, uzyskać zgodę lekarza prowadzącego na spożycie żywności
i napojów zakupionych dodatkowo lub przyniesionych przez rodzinę/ odwiedzających,
9) nie wnosić na teren Szpitala ani nie spożywać na jego terenie napojów alkoholowych, środków psychoaktywnych ani środków odurzających,
10) uzyskać zgodę personelu medycznego na podłączanie urządzeń elektrycznych i elektronicznych w salach chorych,
11) odnosić się z szacunkiem do personelu Szpitala, w szczególności do personelu sprawującego opiekę nad pacjentem,
12) szanować własność Szpitala.
SZPITAL UMOŻLIWIA PACJENTOM:
1) korzystanie z własnego telefonu komórkowego/ Internetu, poza godzinami, w których odbywają się wizyty lekarskie, badania diagnostyczne, zabiegi lecznicze
i pielęgnacyjne, z tym zastrzeżeniem, że ich użytkowanie winno zostać ograniczone na polecenie personelu medycznego,
2) korzystanie z telefonów przenośnych znajdujących się w dyżurkach pielęgniarskich -w uzasadnionych przypadkach,
3) bezpłatne korzystanie ze sprzętu RTV znajdującego się w salach ogólnie dostępnych, natomiast w salach chorych, które są wyposażone w sprzęt RTV – za odpłatnością,
4) korzystanie z księgozbioru filii Biblioteki Miejskiej,
5) korzystanie z punktów usługowych, znajdujących się poza oddziałem,
6) dostęp do Internetu bezprzewodowego.
UDZIELANIE INFORMACJI O STANIE ZDROWIA
1. Informacji o stanie zdrowia pacjentów osobom upoważnionym na podstawie przepisów prawa udziela osoba wykonująca zawód medyczny – w zakresie udzielanych przez nią świadczeń zdrowotnych oraz zgodnie z posiadanymi uprawnieniami.
2. Telefoniczne udzielenie informacji o stanie zdrowia pacjenta osobie uprawnionej możliwe jest wyłącznie po uprzednim ustaleniu i zweryfikowaniu tożsamości rozmówcy.
3. Pielęgniarki udzielają informacji dotyczących wyłącznie opieki pielęgniarskiej.
DODATKOWA OPIEKA PIELĘGNACYJNA
1. Pacjent ma prawo do dodatkowej opieki pielęgnacyjnej.
2. Przez dodatkową opiekę pielęgnacyjną, o której mowa w ust. 1, rozumie się opiekę, która nie polega na udzielaniu świadczeń zdrowotnych, w tym także opiekę sprawowaną nad pacjentem małoletnim albo posiadającym orzeczenie o znacznym stopniu niepełnosprawności oraz nad pacjentką w warunkach ciąży, porodu i połogu.
3. Zakres dodatkowej opieki pielęgnacyjnej obejmuje w szczególności szeroko rozumiane wsparcie w procesie leczenia i pielęgnowania, spacery, rozmowy, zapewnienie pacjentowi bliskości i poczucia bezpieczeństwa oraz drobne czynności pielęgnacyjne.
4. Przez dodatkową opiekę pielęgnacyjną sprawowaną w Szpitalu nad pacjentem małoletnim lub posiadającym orzeczenie o znacznym stopniu niepełnosprawności rozumie się również prawo do pobytu wraz z nim przedstawiciela ustawowego albo opiekuna faktycznego.
5. Pobyt rodziny lub innej osoby sprawującej dodatkową opiekę pielęgnacyjną nad pacjentem nie może dezorganizować pracy na oddziale oraz powinien przynosić korzyści edukacyjne w zakresie sprawowania opieki nad pacjentem.
6. Rodzina lub inna osoba sprawująca dodatkową opiekę pielęgnacyjną powinna stosować się do wskazówek personelu medycznego.
7. Ze względu na specyfikę i charakter niektórych oddziałów i leczonych w nich pacjentów zakres czynności wykonywanych w ramach dodatkowej opieki pielęgnacyjnej przez rodzinę lub opiekuna może być ograniczony przez personel medyczny.
8. W razie wystąpienia u pacjenta niepokojących objawów rodzina lub inna osoba sprawująca nad pacjentem dodatkową opiekę pielęgnacyjną powinna natychmiast powiadomić o nich personel medyczny.
9. Rodzina lub inna osoba sprawująca nad pacjentem dodatkową opiekę pielęgnacyjną czynnie uczestniczy w przygotowaniu pacjenta do samoopieki, samopielęgnacji oraz w podnoszeniu jego sprawności fizycznej.
10. Szpital może obciążyć pacjenta kosztami dodatkowej opieki pielęgnacyjnej, jeżeli realizacja tego prawa skutkuje poniesieniem przez Szpital kosztów.
11. Przepis ust. 10 nie ma zastosowania w stosunku do realizacji prawa dodatkowej opieki pielęgnacyjnej sprawowanej nad pacjentem małoletnim lub posiadającym orzeczenie o znacznym stopniu niepełnosprawności.
OPIEKA DUSZPASTERSKA
1. Szpital zapewnia pacjentom hospitalizowanym możliwość korzystania z Kaplic znajdujących się w budynkach Szpitala oraz opiekę duszpasterską przy łóżku chorego.
2. Dla pacjentów wyznania rzymsko - katolickiego przebywających w oddziałach szpitalnych zlokalizowanych w budynku przy ul. Medyków 14 msze święte są odprawiane zgodnie z harmonogramem zamieszczonym w oddziałach szpitalnych.
3. Dla pacjentów wyznania rzymsko - katolickiego przebywających w oddziałach szpitalnych zlokalizowanych w budynku przy ul. Ceglanej 35 msza święta odprawiana jest w każdą niedzielę i święta o godz. 07:00. Msza święta odprawiana jest także w każdy pierwszy piątek miesiąca.
4. Przed każdą mszą świętą pacjenci mają możliwość przystąpienia do spowiedzi.
5. Sakramenty święte udzielane są przez kapłana podczas codziennych wizyt na oddziałach. W nagłych przypadkach istnieje możliwość wezwania kapłana telefonicznie.
Pacjenci innych wyznań mają możliwość kontaktu telefonicznego z duchownymi na terenie Katowic i okolic, stosownie do wyznania. Wykaz kościołów i związków wyznaniowych znajduje się na tablicach ogłoszeń w oddziałach.
ZGODA NA UDZIELANIE ŚWIADCZEŃ
1. Świadczenia zdrowotne udzielane są pacjentom z należytą starannością,
z poszanowaniem praw pacjenta, zgodnie ze wskazaniami aktualnej wiedzy medycznej, dostępnymi metodami i środkami zapobiegania, rozpoznawania i leczenia chorób.
2. Pacjent/ ustawowy przedstawiciel pacjenta ma prawo do wyrażenia zgody na określone świadczenia i procedury wynikające z procesu leczenia oraz do odmowy wyrażenia zgody na poddanie się ich udzieleniu, po uzyskaniu od osoby wykonującej zawód medyczny przystępnej informacji o stanie zdrowia pacjenta, rozpoznaniu, proponowanych oraz możliwych metodach diagnostycznych i leczniczych, dających się przewidzieć następstwach ich zastosowania albo zaniechania, wynikach leczenia oraz rokowaniu, w zakresie udzielanych przez tę osobę świadczeń zdrowotnych oraz zgodnie z posiadanymi przez nią uprawnieniami. Zakres informacji powinien uwzględniać także indywidualną sytuację pacjenta, jego schorzenia współistniejące oraz inne okoliczności mogące mieć wpływ na realizację udzielanych świadczeń zdrowotnych. Należy także w przystępny i zrozumiały sposób odpowiedzieć na wszystkie pytania pacjenta związane z udzielanym świadczeniem. Po uzyskaniu informacji, o których mowa powyżej, pacjent ma prawo przedstawić osobie wykonującej zawód medyczny swoje zdanie w tym zakresie.
3. Lekarz może udzielić informacji, o której mowa w ust. 2, innym osobom za zgodą pacjenta lub jego przedstawiciela ustawowego.
4. Pacjentowi małoletniemu, który nie ukończył 16 lat, osoba wykonująca zawód medyczny udziela informacji w zakresie i formie potrzebnej do prawidłowego przebiegu procesu diagnostycznego lub terapeutycznego oraz wysłuchuje jego zdania.
5. W sytuacjach wyjątkowych, jeśli rokowanie jest niepomyślne dla pacjenta, lekarz może ograniczyć informację o stanie zdrowia i rokowaniu, jeżeli według oceny lekarza przemawia za tym dobro pacjenta. W takich przypadkach lekarz informuje przedstawiciela ustawowego pacjenta lub osobę upoważnioną przez pacjenta. Na żądanie pacjenta lekarz ma obowiązek udzielić mu żądanej informacji.
6. Pielęgniarka/ położna udziela pacjentowi lub jego przedstawicielowi ustawowemu informacji o jego stanie zdrowia, w zakresie koniecznym do sprawowania opieki pielęgnacyjnej.
7. Lekarz może przeprowadzić badanie lub udzielić innych świadczeń zdrowotnych po wyrażeniu zgody przez pacjenta, z zastrzeżeniem wyjątków wynikających
z przepisów prawa, a w szczególności opisanych poniżej.
8. Jeżeli pacjent jest małoletni lub niezdolny jest do świadomego wyrażenia zgody, wymagana jest zgoda jego przedstawiciela ustawowego, a gdy pacjent nie ma przedstawiciela ustawowego lub porozumienie się z nim jest niemożliwe, wymagane jest zezwolenie sądu opiekuńczego.
9. Jeżeli zachodzi potrzeba przeprowadzenia badania osoby małoletniej lub niezdolnej do świadomego wyrażenia zgody, to wówczas zgodę na przeprowadzenie badania może wyrazić także opiekun faktyczny.
10. W przypadku osoby całkowicie ubezwłasnowolnionej zgodę wyraża przedstawiciel ustawowy tej osoby. Jeżeli osoba taka jest w stanie z rozeznaniem wypowiedzieć opinię w sprawie badania, konieczne jest ponadto uzyskanie zgody tej osoby.
11. Jeżeli pacjent ukończył 16 lat, wymagana jest także jego zgoda.
12. Zgoda oraz sprzeciw pacjenta lub jego przedstawiciela ustawowego mogą być wyrażone ustnie albo nawet poprzez takie ich zachowanie, które w sposób niebudzący wątpliwości wskazuje na wolę poddania się czynnościom proponowanym przez osobę wykonującą zawód medyczny albo brak takiej woli, z zastrzeżeniem pisemnej formy dla metod leczniczych lub diagnostycznych, stwarzających podwyższone ryzyko dla pacjenta.
13. Jeżeli jednak małoletni, który ukończył 16 lat, osoba ubezwłasnowolniona albo pacjent chory psychicznie lub upośledzony umysłowo, lecz dysponujący dostatecznym rozeznaniem, sprzeciwia się czynnościom medycznym, poza zgodą jego przedstawiciela ustawowego lub opiekuna faktycznego albo w przypadku sytuacji odwrotnej, wymagane jest zezwolenie sądu opiekuńczego.
14. Jeżeli pacjent małoletni lub niezdolny do świadomego wyrażenia zgody nie ma przedstawiciela ustawowego ani opiekuna faktycznego albo porozumienie się z tymi osobami jest niemożliwe, lekarz po przeprowadzeniu badania może przystąpić do udzielania dalszych świadczeń zdrowotnych dopiero, po uzyskaniu zgody sądu opiekuńczego.
15. W przypadkach, o których mowa w ust. 8, 13 i 14 do sądu opiekuńczego zwraca się Lekarz kierujący oddziałem, bądź lekarz przez niego wskazany/lekarz dyżurny. Właściwym sądem opiekuńczym jest Sąd Rejonowy Katowice – Zachód w Katowicach V Wydział Rodzinny i Nieletnich. Od poniedziałku do piątku w godzinach od 7:30 do 15:30 kontakt możliwy pod nr tel. 32 604 75 98. Całodobowy dyżur poza ww. godzinami pod nr tel. 32 604 75 52. Po rozmowie z pracownikiem Sądu należy postępować zgodnie z przekazanymi informacji.
16. Badanie lub udzielenie pacjentowi innego świadczenia zdrowotnego bez jego zgody jest dopuszczalne w przypadku, gdy wymaga on niezwłocznej pomocy lekarskiej,
a ze względu na stan zdrowia lub wiek nie może wyrazić zgody i nie ma możliwości porozumienia się z jego przedstawicielem ustawowym lub opiekunem faktycznym. Decyzję o podjęciu czynności medycznych w okolicznościach, o których mowa w niniejszym ustępie, lekarz powinien w miarę możliwości skonsultować z innym lekarzem. Okoliczności, o których mowa powyżej, lekarz odnotowuje w dokumentacji medycznej pacjenta.